گروه سیاسی: ایتالیا که در بحبوحه اقدام‌های ضدایرانی غرب و تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران در سال‌های گذشته، ضمن ابراز علاقه برای حضور در مذاکرات کشورهای غربی، مواضع معتدل‌تری نسبت به برخی کشورهای اروپایی در قبال ایران اتخاذ می‌کرد

و حتی اخیرا بارها بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های فراوان ایران برای کاهش شدت بحران‌ در افغانستان و پاکستان تأکید کرده است، در روزهای گذشته به یکی از اصلی‌ترین کشورهای اروپایی حامی اعمال فشار بر ایران تبدیل شده است.

هفته گذشته فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرد  که کشورهای عضو گروه 8 را در اجلاس 3 روزه این گروه تحت فشار قرار خواهد داد تا آنچه را وی اقدامات دولت ایران علیه معترضان ایرانی می‌خواند، محکوم کنند.

وزیر خارجه ایتالیا به برنامه هسته‌ای ایران هم اشاره کرد و با لحنی تهدیدآمیز گفت که در جریان برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گروه 8 تشکیل جلسه خواهد داد.

پس از این سخنان،‌نخست‌وزیر ایتالیا در کنفرانسی خبری با اشاره به نشست سران 8 کشور صنعتی جهان که از 17 تا 19 تیرماه در ایتالیا برگزار می‌شود، مدعی شد که سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس، احتمالا با تشدید تحریم‌های ایران به خاطر برنامه هسته‌ای این کشور موافقت خواهند کرد. 

به گزارش رویترز، سیلویو برلوسکنی گفت که موضوع ایران در صدر تحولات بین‌المللی که در اجلاس سران گروه 8 به بحث گذاشته خواهد شد، قرار دارد.

وی که چند روز پیش در رم با بنیامین نتانیاهو، همتای صهیونیست خود نیز دیدار و درباره ایران با وی صحبت کرده بود، در پاسخ به این پرسش که آیا گروه 8 تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اتخاذ خواهد کرد، گفت که قصد ندارد از قبل چنین تصمیمی را اعلام کند، اما براساس گفت‌وگوهای تلفنی که با همتایان خود در گروه 8 داشته است، معتقد است که شرایط در مسیر تشدید تحریم‌های ایران پیش خواهد رفت.

کد خبر 84627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز